6 természetes tápanyag tavaszi fáradság ellen!

2021-04-04-blog1.jpg

A tavasszal megjelenő fizikai enerváltság, aluszékonyság, ingerlékenység és szellemi ködösség a tavaszi fáradtság tipikus tünetei. A kiváltó ok egy természeti törvény, testünk téli üzemmódból tavaszira áll át, és ehhez több tápanyagra („üzemanyagra”) van szüksége. A téli hónapokban ugyanis felhasználjuk a tápanyagok zömét és a tavaszi átállás is további tápanyagokat igényel, hogy újra olajozott legyen testünk működése. Mutatunk 7 tápanyagot, amivel legyőzhető a fáradtság tünete:  

D3-vitamin

A tavaszi fáradtság okát a legtöbb kutatás kifejezetten a szervezet alacsony D3-vitamin szintjének számlájára írja.

Ez a hormonszerű vegyület minden szervrendszer működését befolyásolja és bár egyre elterjedtebbek a D3-vitaminos kiegészítők azt tudni kell, hogy aktív formájához megfelelő magnéziumszinttel is rendelkezni kell.  Alacsony azoknál is a D-vitamin szint, akiknek megbomlott mikrobiom egyensúlyuk, szervezetük belső gyulladásokkal küzd (pl.: autoimmun betegségek, bélgyulladások), májbetegségük (zsírmáj) vagy vesekimerültségük (inzulinrezisztencia) van, és elhízottak.   

2021-04-04-15ora-blog-tavaszi-faradtsag-fb-kesz2.jpg

Vas

A tavaszi fáradság egy másik egyik oka: a kimerült vaskészlet! Az alacsony vasszint krónikus fáradtsággal, kimerültséggel, koncentrációs zavarokkal, szellemi alul teljesítéssel párosul, így károsítja a felnőttek fizikai és szellemi munkáját.

Ugyanis a vas a fehérje hemoglobin részeként oxigént szállít a tüdőből a test más részeibe. Szintén a vas segíti az izomzatot az oxigén tárolásában és felhasználásában. A vas ráadásul számos enzimnek és sejtműködésének a része. Az enzimek segítik testünket az ételek emésztésében és a szervezetünkben előforduló több más reakciót. Amikor szervezetünkben nincs elegendő mennyiségű vas, akkor az a szervezet többi részére is kihat.

Folsav

A szerves folsavval történő étrendi kiegészítés nem csak a fáradtság legyűréséből veszi ki részét, de jókedvet is biztosít. A folsav, amit örömvitaminnak is neveznek, garancia a jó hangulatra az emelkedő energiaszintek mellett.

Az alacsony folsavszint összefüggésben áll a kognitív hanyatlással és a demenciával, de a folsav jótékony hatással van a szív egészségére is, amivel csökkentheti a szívbetegségek kockázatát. A magasabb folsav szint alacsonyabb homocisztein szintet eredményez, ami hozzájárul az érelmeszesedés csökkentéséhez. És még egy jó hír a folsavról: felgyorsítja a hajnövekedést is!

2021-04-04-15ora-blog-tavaszi-faradtsag-fb-kesz3.jpg

Flavonoidok

A szőlőmag és Ginkgo biloba flavonoidok segítik az agyi vérátáramlását, a sejtek megújítását és speciális anti-aging, azaz öregedést gátló vegyületek, így velük egyszerre szépülhetünk és gyűrhetjük le a szellemi és fizikai fáradtságokat.  

A szőlő apró magjai OPC antioxidánsokban gazdagok. Az OPC percek alatt tökéletesen felszívódik a vérben, a száj és a gyomor nyálkahártyáján keresztül és képes áthaladni még a véragy gáton is, ezzel védve az agyat és az idegrendszert a károsodástól. A Ginkgo biloba flavonoidok szintén támogatják a mentális egyensúlyt, és ezen felül ez a flavonoid komplex az egyik leghatékonyabb belső ránctalanító, melyek élénkítik a bőr sejtanyagcseréjét, javítják a bőr tónusát, keringését és antioxidáns hatásukkal regenerálják a bőrsejteket.

Q10

A Q10 koenzim természetes módon megtalálható a mitokondriumokban, sejtjeink energiatermelő központjaiban. A Q10 részt vesz az ATP (adenozin-trifoszfát) termelésben, ami a testi sejtek fő energiaforrása. A Q10 egyben antioxidáns is.

A CoQ10 alacsony szintjével párosítható a krónikus fáradtság szindróma, fibromyalgia, érelmeszesedés, magas vérnyomás, férfi terméketlenség, inzulinrezisztencia, izomleépülés, vagy mitokondriális betegségek. A CoQ10 előnyei közé tartozik az edzésteljesítmény fokozása. Számos tanulmány azt találta, hogy a CoQ10 pótlás (60-100 mg) javítja az aerob erőt, az anaerob küszöbértéket és az edzésteljesítményt, maximális oxigénfogyasztást és hosszabb kimerülésig tartó időt eredményezett.

Adaptogén gyógynövények

Az adaptogének mind az akut, mind a krónikus fáradtságot és a stresszt is enyhítik az által, hogy növelik a szervezet ellenálló képességét, és segítenek növelni a különböző rendszerek kiegyensúlyozottságát (immunrendszer, központi idegrendszer, szív- és érrendszer, stb.).

A növényi adaptogének segítenek csökkenteni a fáradtságot, és elősegítik a javulást a fáradtsággal összefüggő területeken, pl. fizikai erőnlét, koncentráció, szellemi teljesítmény, alvásminták, motiváció, hangulat és általános jó közérzet. Ezt úgy érik el, hogy egyensúlyba hozzák és újra szabályozzák a szervezet elsődleges stressz válaszait, különösen a HPA tengely (hypothalamic-pituitary-adrenal axis) válaszát, amely pl.: a krónikus fáradtság szindrómában szenvedő betegeknél sem funkcionál rendesen.

Mit tehetünk még?

  1. Fogyasszunk minél több zöldséget és gyümölcsöt!

  2. Igyunk minél többet!

  3. Töltsünk minél több időt a szabadban, friss levegőn!

  4. Szellőztessünk rendszeresen!

  5. Villany helyett természetes fény!