1977 óta október 1-jén tartják a vegetáriánus világnapot, mellyel kezdetét veszi a vegetáriánus hónap. A világnap célja, hogy népszerűsítse a növényi táplálkozást, a környezettudatos életvitelt, a humánus hozzáállást az élőlényekhez és ezzel csökkentse a klímaváltozás okozta hatásokat. A vegetáriánus hónap záró akkordja a Vega világnap (november 1.), amikor is a vegán étrend követését állítják a középpontba.

blog-vegetarianus-honap-natur-tanya-13.jpg

Mit jelent, ha valaki vegetáriánus?

A vegetarianizmus főszabályként a húsmentes étrendet jelenti, de nem jelenti feltétlenül a teljesen növényi alapú étkezést. A vegetáriánusok egy csoportja, az ovo-lakto vegetáriánusok tejet, tejterméket és tojást is fogyasztanak. A vegán étrendet követők viszont teljes mértékben kizárják az állati termék fogyasztását, hiszen ők még például sajtot, tojást, vajat sem vesznek bele az étrendjükbe.

Hogyan étkeznek a vegetáriánusok?

A vegetáriánusok étkezése nagymértékben hasonlít a vegyes étrendet követőkéhez, azzal a különbséggel, hogy a húst különböző féle növényi eredetű fehérjékkel helyettesítik. Ilyen étel például a szejtán (búzahús), a csicseriborsó fasírt (falafel) vagy a barnarizs illetve árpa alapú gabonakolbászok és gabonarudak stb... Ma már számos ételt el lehet készíteni növényi alapanyagokból úgy, hogy a hús változathoz igencsak hasonló ízvilágot kapjunk. 

2020-10-01-22ora-blog-unnepnap-kesz2.jpg

Az étrend legyen változatos!

Sok vita folyt régebben arról, hogy egy vegetáriánus étkezés elegendő tápanyaghoz juttatja e a szervezetet. Nos, ma már biztosan állíthatjuk, hogy egy vegyes étrendet folytató egyén sem jut hozzá elegendő ásványhoz, különösen vashoz és szelénhez a kilúgozott földek okán. A kulcs a hiányállapotok elkerülésére, természetesen mindkét esetben a vegyes táplálkozás, de a hiányállapotok függenek az életmódtól és környezeti tényezőktől is. Vagyis ma már nem igazolható az esetleges tápanyag hiányi különbség a kétféle étrendet követő tábor között. Valószínűleg ez annak is köszönhető, hogy a folyamatos növényi étrendhez a szervezet könnyen alkalmazkodik, így az enzimrendszer idővel átalakul és kinyeri a szükséges tápanyagokat a bevitt ételekből.

A vegetáriánus életmód előnyei

Arra azonban egyre több bizonyíték van, hogy a vegetáriánus étrend bizonyos esetekben és egyéneknél, általános egészségügyi javulást eredményezett, különösen: köszvény, reumás panaszok, autoimmun betegségek, elhízás, vastagbélbetegségek, vércukor ingadozás, érelmeszesedés és magas vérnyomás esetén.

2020-10-01-22ora-blog-unnepnap-kesz3.jpg

Fogyás, testsúlycsökkenés

A vegetáriánus étrend egyik velejárója a fogyás, ugyanis a növényi ételekből nyert fehérje sokkal kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a húsfélékből nyert változata.

Emésztés

A vegetáriánus táplálkozás együtt jár a magasabb rostbevitellel. A rostok nem csak a jobb emésztést segít elő, de csökkentik a vércukor ingadozást is, melynek számos egyéb élettani hatása van szerveztünkre. 

Tisztább, egészségesebb bőr

A vegán táplálkozást a bőr is meghálálja, az étrend több antioxidánst és kevesebb rotható élelmet tartalmaz, amitől eltűnnek a bőrproblémák, tisztává, egészségessé válik a bőrünk.

 2020-10-01-22ora-blog-unnepnap-kesz4.jpg

Natur Tanya® tipp: Élő élelmiszerek!

Most azon gondolkozol, hogy kipróbálnád a vegetáriánus étrendet? Arra bíztatunk, hogy csak apró lépésekkel kezdj! Fontos a kiegyensúlyozott étrend megtartása a hiányállapotok elkerülése érdekében. Először a konyhád kell átalakítani és meg kell ismerkedni jónéhány alapanyaggal és recepttel. Ráadásul ezek akkor sem vesznek kárba, ha a hús mellett maradsz, hiszen könnyen emészthető, magas tápanyag tartalmú, tisztító élelmekre minden embernek nagy szüksége van. Néhány élő élelmiszer tipp:

  1.  KÉSZÍTS KÖLES FASÍRTOT!  
  2.  FŐZZ HAJDINA KÁSÁT!
  3.  IGYÁL BIO NYÍRFANEDVET!
  4.  CSÍRÁZTASS BIO CSÍRÁZTATNI VALÓ MAGOKBÓL!
  5.  FOGYASSZ HIDEGEN SAJTOLT OLAJOKAT!
  6.  ISMERKEDJ MEG A KENDERPROTEINNEL!
2020-10-01-22ora-blog-unnepnap-kesz1.jpg