Tegyünk jót és együnk jót! Sokszor elmondtuk már, hogy mi Natur Tanyások az egészséges táplálkozás hívei vagyunk, éppen ezért tartjuk fontosnak a 2020. február 10-i Global Pulse Day-t, azaz a hüvelyes növények világnapját. A hüvelyesek nem csupán tápanyagokban gazdag élelmiszerek, de termesztésük is könnyű. Ráadásul még az élelmiszer előállítás klímavédelemi szempontjainak is kiválóan megfelelnek.

2020. február 10. Global Pulse Day, azaz a hüvelyes növények világnapja

Miért fogyasszuk a hüvelyes élelmiszereket?

A hüvelyesek számtalan fajtáját elérhetjük, melyek rendszerint olcsók, ugyanakkor tele vannak tápanyagokkal és telítetlen zsírsavakkal, magas a rost- és fehérjetartalmuk és még ízletesek is. Megannyi változatos ételt készíthetünk belőlük és ha minden nap, vagy legalább hetente 1-2 alkalommal fogyasztunk valamilyen hüvelyes táplálékot, akkor már sokat teszünk egészségünkért.

Melyek a hüvelyes élelmiszerek?

Számos hüvelyes növényt ismerhetünk, de talán a legnépszerűbbek a zöldborsó, a lencse és a vörösbab. Kevésbé népszerűnek mondható a fekete-, ló, és zöldbab, a sárga- és csicseriborsó vagy a sárga lencse. Húsok helyett is kiválóan fogyaszthatóak, mert rendkívül jó fehérjeforrásnak számítanak. Az étrendet tekintve, arra kell odafigyelni, hogy a hüvelyesek csak valamilyen gabonafélével együtt fogyasztva látják el szervezetünket a szükséges fehérje mennyiséggel, így érdemes ezekkel kiegészítve összeállítani a napi menüt.

Miért jó hüvelyeseket fogyasztani?

A hüvelyesek magas rosttartalma kifejezetten jót tesz a bélműködésnek, segíti az emésztési folyamatokat. Bár a szénhidráttartalmuk magas, mégis alacsony a glikémiás indexük, így bátran fogyaszthatják cukorbetegek is. Nézzünk meg pár kiváló hüvelyes fajtát, melynek az étrendbe való beépítése csak előnyökkel járhat.

A zöldborsó karotint, B1- és B2-vitamint, C-vitamint, káliumot, vasat és cinket is tartalmaz.

Zöldborsó

Az igazán magas fehérjeforrásnak számító zöldborsót szinte mindenki kedveli. Mindemellett magas az esszenciális aminosav tartalma. Karotint, B1- és B2-vitamint, C-vitamint, káliumot, vasat és cinket is tartalmaz, melyek mind szervezetünk elengedhetetlen tápanyagszükségleteit elégítik ki. Elkészítésében elég változatosak lehetünk, készülhet belőle leves, főzelék, köret és egytálétel is, de fogyaszthatjuk akár nyersen is.

Lencse

A lencsében A-vitamin, B1-, B2-, B9-, B11-vitamin, kalcium, foszfor, folsav, magnézium, kálium, cink és vas is található. A lencse számos szervünkre, mint például a máj, szem, belek, szív van jótékony hatással, így fogyasztása rendszeresen ajánlott. A lencse élettani hatásait számtalan kutatás vizsgálta, melyből az egyik szerint a sok lencse fogyasztás csökkenti a mellrák és a vastagbélrák kockázatát. Készíthetünk belőle levest, főzeléket, fasírtot, egytálételt vagy akár köretként is tálalhatjuk.

A hüvelyesek számtalan fajtáját elérhetjük, melyek rendszerint olcsók, ugyanakkor tele vannak tápanyagokkal..

Csicseriborsó

Az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő csicseriborsó B1-, B6-vitaminban és folsavban gazdag, valamint E-vitamin és karotin is található benne. Mindemellett sok magnéziumot, vasat és cinket is tartalmaz. Hazánkban is egyre több háztartásban szinte hetente fogyasztott élelmiszernek számít. Az emésztési problémákat kiválóan feloldja és jó hatással van szívünk működésére is. Levesnek, főzeléknek, köretnek, de még krémnek is könnyedén elkészíthető és mindennapi étkezésünk részévé válhat.

Fehérbab

A fehérbab a magas vérnyomással küzdők barátja lehet, hiszen magas kálium tartalmának köszönhetően fogyasztása segít kordában tartani a vérnyomást. Ezen kívül támogatja emésztési folyamatainkat, javítja a szellemi teljesítőképességet és még a csontokat is erősíti. Készíthetünk belőle levest, egytálételt vagy akár salátáknak is remek kiegészítője lehet.

Számtalan csíráztatni való babfajtát találhatunk...

Plusz 1 tipp

Tegyük étrendünk egyik központi elemévé és fogyasszuk bátran a hüvelyeseket, hiszen csak jót teszünk szervezetünknek ezekkel a hasznos tápanyagforrásokkal. Még egy tippel hozzájárulunk ahhoz, hogy változatossá tegyük a hüvelyesekből való táplálkozásunkat, ami pedig nem más, mint a csíráztatás. Számtalan csíráztatni való babfajtát találhatunk, melyekkel salátáinkat, szendvicseinket tehetjük ízletesebbé. Próbáljuk ki bátran a Bavicchi mungóbabot vagy az Adzuki babot és élvezzük a csírák jótékony hatásait, vagy a korábban már említett csicseriborsót és zöldborsót is.